جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

فهرست مطالب

جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

نصب تجهیزات ساختمانی استاندارد پیرو قانون خاصی است. یکی از تجهیزات مهم در این زمینه که در نمای ظاهری ساختمان تأثیر بسزایی دارد، نصب شیرآلات بهداشتی است. با استفاده از استانداردهای تعریف شده در جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی، انجام این کاردرست و اصولی صورت می‌گیرد. داشتن دانش و تجربه لازم در کار نصب این تجهیزات، در کنار دقت عمل و به‌کارگیری اصول لازم باعث خواهد شد که خروجی کار زیبا و بی‌نقصی داشته باشیم.

جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

یکی از نکات و مسائل مهم در نصب تجهیزات ساختمانی به‌خصوص شیرآلات، اطلاع از ارتفاع لازم در این زمینه است. یک نصاب باتجربه با علم به شرایط دراین‌خصوص می‌تواند به‌راحتی کار نصب شیرآلات را در مدتی کوتاه و بادقت بالا انجام دهد.

عدم رعایت نکات استاندارد در این زمینه چالش‌های زیادی را بابت استفاده، تعمیر و نگهداری از این تجهیزات ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل اطلاع از جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی، نقش مهم و کاربردی در این زمینه خواهد داشت. چرا که مطابق با شرایط هر یک از شیرها در ساختمان، یک ارتفاع استاندارد در آن تعریف شده است. نصاب با رعایت این اندازه‌ها می‌تواند یک کار بی‌نقص را به مشتری ارائه دهد.

ارتفاع مناسب برای نصب شیرآلات بهداشتی توالت

ارتفاع لازم و استاندارد در جدول نصب مربوط به شیرآلات بهداشتی توالت، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • ارتفاع استاندارد نصب روشویی: بسته به مدل انتخابی شما، ارتفاع نصب آنها نیز متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی شیرهای روشویی به دودسته پایه‌دار و بدون پایه تقسیم می‌شوند. در هر دو مدل برای نصب باید خروجی سیفون روشویی با خروجی فاضلاب تعبیه شده در یک راستا قرار بگیرد.

خروجی این لوله باید در ارتفاع ۴۰ تا ۴۵ سانتی‌متر از زمین قرار گیرد. اگر از روشویی‌های مرتفع برای این منظور استفاده می‌کنید، بر طبق جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی، هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

چرا که اندازه تعریف شده در این جدول و ارتفاع این شیرها یک اندازه است. باتوجه‌به اینکه ارتفاع این شیرها ۸۰ سانتی‌متر است، به‌راحتی می‌توانید این شیرها را در محل مشخص شده نصب کنید. نصب شیرهای پیسوار نیز باید در ارتفاع ۵۵ سانتی‌متر از کف صورت گیرد.

  • ارتفاع نصب شیر توالت ایرانی: ارتفاع و اندازه لازم دراین‌خصوص در مورد شیرآلات توالت ایرانی، حدود ۳۰ سانتی‌متر از زمین در نظر گرفته شده. با به‌کارگیری از این استاندارد در اندازه استفاده از توالت نیز آسان خواهد شد.
  • ارتفاع نصب شیر توالت‌فرنگی: ارتفاع استاندارد و لازم برای نصب این شیرها بسته به طراحی توالت‌فرنگی متفاوت خواهد بود. اما استاندارد تعریف شده در جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی در این زمینه، حدود ۵۵ سانتی‌متر است که محل آویز شیلنگ از آن نیز باید با ۲۰ سانت فاصله باشد.

ارتفاع مناسب برای نصب شیرآلات بهداشتی حمام

حمام جزو مکان‌های اصلی تمیزی در منزل به شمار می‌رود. به همین دلیل در نصب شیرآلات بهداشتی در این قسمت باید همه موارد و نکات استاندارد رعایت شود.

  • ارتفاع مناسب برای سردوشی حمام: یکی از مواردی که استفاده از استاندارد مناسب در آن بسیار پررنگ می‌شود، در هنگام نصب سردوشی حمام است. چرا که باید به‌گونه‌ای نصب شود که هر فردی در هنگام ایستادن زیر آن و استفاده با هیچ مشکلی روبرو نشود. میانگین قدی افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، در رنج قدی ۱۶۸ تا ۱۸۳ سانتی‌متر است. به همین دلیل استاندارد تعریف شده در جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی برای این منظور بین ۱۹۸ تا ۲۰۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شده است.
  • پانل دوش حمام: پانل دوش باید در بخشی نصب شود که دسترسی راحت و آسانی داشته باشد. استاندارد تعریف شده برای این بخش بین ۸۴ تا ۱۰۰ سانتی‌متر عنوان شده است.
  • تنظیم‌کننده جریان آب حمام: این بخش از شیرآلات حمام وظیفه کنترل آب ورودی به داخل حمام را بر عهده دارد. ارتفاع استاندارد در این زمینه بین ۱۸۳ تا ۱۹۲ سانتی‌متر در نظر گرفته شده است.
  • روشویی حمام: ارتفاع استاندارد برای این بخش حدود ۹۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شده که بسته به سن و قد افراد شاهد کاهش یا افزایش این ارتفاع در زمان نصب خواهیم بود.

ارتفاع مناسب و استاندارد برای نصب شیرهای بهداشتی در آشپزخانه

باتوجه‌به استفاده مکرر از شیرها در آشپزخانه به‌کارگیری بهترین شیرآلات ایرانی/ نوتریکا، در کنار نصب درست و اصولی آن بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. ارتفاع این شیرآلات باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی بتوان از آن استفاده کرد.

باتوجه‌به شستشوی ظروف با ارتفاع مختلف، شیرآلاتی باید در ارتفاعی نصب شوند که بدون ایجاد مانع بتوان به‌راحتی کار شستشوی را انجام داد. از دیگر موارد مهم قبل از نصب درنظرگرفتن قفسه آب‌چکان نصب شده در بالای ظرف‌شویی است. با رعایت همه موارد ذکر شده ارتفاع استاندارد برای نصب شیرهای آشپزخانه مطابق با جدول استاندارد در این زمینه ۸۵ سانتی‌متر از کف ظرف‌شویی عنوان شده است.

نکات مهم در هنگام نصب شیرآلات بهداشتی در آشپزخانه

استفاده از شیرهای بهداشتی در آشپزخانه به‌مراتب بیشتر از نقاط دیگر ساختمان است، به همین علت رعایت نکات ذکر شده در ادامه بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود:

  • فاصله استاندارد بین لوله‌های آب گرم و سرد برای آشپزخانه نباید بیشتر از ۵۰ سانتی‌متر باشد.
  • استفاده از شیرآلات کم قوس مناسب سینک‌ها و فضاهای کوچک است. لازم به ذکر است که شستشوی ظروف و قابلمه‌های بزرگ با استفاده از این شیرآلات امکان‌پذیر نیست. چرا که این شیرها به طور معمول بیشتر از ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع نداشته و خروجی آب آن نیز با زاویه ۴۵ درجه است.
  • برای رعایت ارتفاع تعریف شده در جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی و جلوگیری از بروز مشکلات، لوله‌های فاضلاب می‌بایست در ارتفاع ۵۰ تا ۵۵ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین نصب شود.

کلام پایانی

یکی از مواردی که افراد عادی کمتر به آن توجه دارند، ارتفاع مناسب نصب شیرآلات بهداشتی در ساختمان است. ولی جالب است بدانید که اگر نصب این تجهیزات بر طبق استانداردهای لازم انجام نشود، مشکلات بسیاری برای ساختمان ایجاد می‌کند.

به همین دلیل استفاده از افراد ماهر و باتجربه در این زمینه را جدی بگیرید؛ چرا که این افراد علاوه بر مهارت و دقت بالا، از کلیه تغییرات اعمال شده برای نصب این شیرآلات متناسب با مدل‌های مختلف مطلع هستند. به همین دلیل با به‌کارگیری گیری استانداردهای لازم ارتفاع مطابق با جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی کار نصب این تجهیزات مهم و کاربردی در ساختمان را به‌صورت اصولی و درست انجام خواهند داد.